Kopen op afstand

Koop je een product op afstand?

In de wet staat dat je 14 (veertien dagen) bedenktijd hebt. Je kan het product thuis rustig bekijken. Je gaat nu bedenken of het product echt wel is wat je wilt hebben. Wil je het product toch niet hebben? Dan krijg je, je geld terug. Je moet tijdens de bedenktijd wel aan ons laten weten, dat je van de koop af wilt. Deze bedenktijd heet ook wel zichttermijn. Je moet het product terugsturen, zodat wij kunnen kijken of het product (en) nog intact en ongebruikt is. Is de bestelling bij aankomst al beschadigd, dan gelden er andere regels. Ga naar de pagina Retour en Klachten, daar word duidelijk uitgelegd hoe het terug sturen werkt en waar je aan moet voldoen.

 

Wanneer is er sprake van een koop op afstand?

* De overheid heeft speciale regels gemaakt over kopen op afstand.
* Daarom is het belangrijk om goed te weten wanneer jou aankoop wel een koop op afstand is, en wanneer niet.
​* Hieronder vindt je voorbeelden van kopen op afstand.
* Je koopt producten of diensten via internet.
* Soms heeft een gewone winkel ook een webwinkel.
* Je koopt het product via de webwinkel en je ontmoet de verkoper niet.
* Je koopt iets via een postorderbedrijf, is bijna gelijk aan het kopen via een webwinkel.
* Je bestelt iets met een bestelbon uit een krant of tijdschrift. Voor dit product staan er regelmatig advertenties in kranten of tijdschriften.
* Je bestelt iets per fax (wie gebruikt deze tegenwoordig nog?), via de fax krijgt je soms aanbiedingen. Eij hebben geen fax.
* Je bestelt iets via de telefoon, er zijn regelmatig reclamespotjes voor deze manier van bestellen en/of kopen.
* Of je wordt gebeld met de vraag of je iets wilt kopen, dit is telemarketing. Wij van ABC Hobby doen niet aan telemarketing.

 

De volgende situaties vallen niet onder de regels voor kopen op afstand:

* Je zoekt een bedrijf op in het telefoonboek (bestaan deze echt nog, wij gebruiken hier internet voor), via de telefoon bestel je iets bij dit bedrijf.
* Je koopt op afstand een registergoed, dit is een huis, grond of een bepaald schip.
* Je koopt bijvoorbeeld blikjes, sigaretten of een treinkaartje uit een automaat, of haalt een snack uit de muur.
* Je geeft telefonisch opdracht voor een verbouwing.
* abc-hobby valt WEL onder de regel kopen op afstand.

 

De bedenktijd

* Je bedenktijd begint op de dag dat je het product hebt gekregen/ontvangen.
* Koop je geen product maar een dienst? Dan gaat de bedenktijd in op het moment dat je de dienst bestelt.
* Koop je een product en een dienst samen? Dan begint de bedenktijd ook pas als je het product krijgt.

 

Bij welke producten krijg ik geen bedenktijd?

Koopt je een van de volgende producten op afstand? Dan krijgt je geen bedenktijd:
* Reizen.
* Vervoer.
* Producten die je speciaal hebt laat maken, bijvoorbeeld een maatpak, drukwerk, een fotoalbum of sieraden die je naar je eigen wensen hebt laten     ontwerpen/maken.
* Producten die snel kunnen bederven, zoals eten of bloemen.
* Logies of andere vormen van vrijetijdsbesteding.
* Tijdsgebonden producten, zoals losse tijdschriften of kranten.
Aandachtspunt neem je een abonnement op een tijdschrift of krant, dan heb je wel bedenktijd.

 

Hygiëne producten die verzegeld zijn

Sommige producten kan de (ik) ondernemer niet meer verkopen als jij ze uit de verpakking hebt gehaald en hebt geprobeert. Dit is niet hygiënisch, er zijn altijd mensen die om wat voor reden dan ook dit vies vinden of nog erger allergiesch zijn. Een voorbeeld wat niet meer geruild kan en mag worden zijn, sieraden, ondergoed of badkleding. Heeft de verkoper de verpakking van zo’n product verzegeld en heb jij de verzegeling verbroken dan heb je geen bedenktijd meer. Je kan het product dan niet meer retour zenden naar de webwinkel.

 

Moet de ondernemer mij informatie geven over de bedenktijd?

Een ondernemer moet jou altijd informatie geven over de bedenktijd. Hij/zij moet uitleggen hoe de bedenktijd werkt. Hij/zij moet je ook een formulier geven dat jij kunt invullen als je van de koop af wil. Geeft de verkoper deze informatie niet? Dan wordt de bedenktijd automatisch verlengd met een jaar. Maar let op: Geeft de ondernemer jou deze informatie pas later, dan duurt de bedenktijd vanaf dat moment nog veertien dagen.

Voorbeeld: Jij sluit een overeenkomst via een webwinkel. De ondernemer geeft jou alle informatie over de bedenktijd en het formulier. Maar dat doet hij/zij pas drie maanden nadat jij het product hebt gekregen. Jij hebt vanaf dat moment nog veertien dagen de tijd om te beslissen of jij het product wilt houden.

 

Wat moet ik doen als ik van de koop af wil?

Wil jij een product terugsturen, laat dit dan binnen de bedenktijd aan de ondernemer weten. Jij kunt daarvoor het formulier invullen dat je van de ondernemer hebt gekregen. Gebruik hiervoor de voorbeeldbrief, deze is te downloaden onder formulieren. Na het versturen van het formulier per brief of e-mail heb jij veertien dagen (14 dagen) de tijd om het product terug te sturen.
Tip: Bewaar altijd een bewijs dat jij hebt laten weten dat je van de koop af wilt. Bewaar bijvoorbeeld de e-mail of een verzendbewijs van uw brief.

 

De verkoper moet uw aankoopbedrag terugbetalen, ook de bezorgkosten

Heb jij de verkoper laten weten dat je gebruik wilt maken van de bedenktijd, dan moet de verkoper alles wat jij al betaald hebt binnen veertien dagen (14 dagen) terugbetalen. Heb jij bezorgkosten betaald om het product thuis geleverd te krijgen, dan moet jij ook die kosten terugkrijgen. De verkoper mag geen kosten in rekening brengen voor het ongedaan maken van de aankoop.
Heb jij het product nog niet teruggestuurd, dan mag de ondernemer wachten met terugbetalen tot hij/zij het product van jou heeft teruggekregen, of tot jij bewijst dat jij het product hebt teruggestuurd. 

Let op: Stuur jij alleen een deel van je bestelling terug, dan hoeft de verkoper de bezorgkosten niet terug te betalen. Je hebt bijvoorbeeld twee broeken besteld, en stuurt er één terug dan krijg je alleen je geld terug van deze ene broek en niet de verzendkosten. Je hebt tenslotte een deel van de bestelling wel gehouden.

Voorbeeld brief:
Download hier het voorbeeld Koop ontbinding
Download hier het voorbeeld Als je het product hebt ontvangen
Download hier het voorbeeld Als je betaald hebt

© 2015 - 2019 ABC Hobby | sitemap | rss | webwinkel beginnen - powered by Mijnwebwinkel
Deze website maakt gebruik van cookies. Accepteren Meer informatie
Wat is een cookie? Een cookie is een klein tekstbestand dat bij je bezoek aan een website naar je computer wordt gestuurd. Zowel deze website als andere partijen kunnen cookies plaatsen. Waar worden cookies voor gebruikt? Deze website gebruikt cookies om het gebruiksgemak en de prestaties van de website te verbeteren. Met behulp van cookies zorgen we er onder andere voor dat je bij een bezoek aan onze site niet steeds dezelfde informatie ontvangt of moet invoeren. Cookies maken het surfen op de site dus een stuk prettiger. Er bestaan verschillende typen cookies. Deze website maakt gebruik van permanente cookies en sessie cookies. Permanente cookies: Hiermee kan de website speciaal op jouw voorkeuren worden ingesteld. Bijvoorbeeld om jouw toestemming tot het plaatsen van cookies te onthouden. Hierdoor hoef je niet steeds jouw voorkeuren te herhalen waardoor je tijd bespaart en gemakkelijker door de webwinkel navigeert. Permanente cookies kun je verwijderen via de instellingen van je browser. Sessie cookies: Met behulp van een sessie cookie kunnen we zien welke onderdelen van de website je met dit bezoek hebt bekeken. Wij kunnen de webwinkel daardoor zoveel mogelijk aanpassen op het surfgedrag van onze bezoekers. Deze cookies worden automatisch verwijderd zodra je jouw browser afsluit. Met welk specifiek doel plaatst deze website cookies? Deze website plaatst cookies om de volgende redenen: Winkelwagen (functionele cookie): Onthouden welke producten in je winkelmandje liggen. Zonder deze cookie kun je geen producten bestellen of in je winkelmandje plaatsen. Cookiekeuze (functionele cookie): Onthouden of je ons toestemming hebt gegeven tot het plaatsen van cookies. Google Analytics (tracking cookie): Meten hoe je de website gebruikt en hoe je ons hebt gevonden en hier met rapportages inzicht in proberen te verkrijgen. Google AdWords (tracking cookie): Meten we hoe je de website gebruikt en hoe je ons hebt gevonden. Deze kennis gebruiken we om onze AdWords campagnes te verbeteren. Facebook (Social Media cookie): Met deze cookie is het mogelijk om onze Facebook pagina te 'liken'. Deze button werkt door middel van code die van Facebook zelf afkomstig is. Twitter (Social Media cookie): Met deze cookie is het mogelijk om onze Twitter pagina te volgen. Deze button werkt door middel van code die van Twitter zelf afkomstig is. AddThis (Social Media cookie): Met deze cookie is het mogelijk om onze content te delen via Facebook, Twitter, Hyves en diverse andere social media websites. Affiliate marketing (marketing cookies): Deze cookies gebruiken wij om partnersites (affiliates, zoals Daisycon, TradeTracker en Cleafs) te belonen voor hun bijdrage aan de verkoop. Review sites (marketing cookies): Wij worden graag door klanten beoordeeld. Hiervoor gebruiken we een review site zoals The Feedback Company. Deze plaatst cookies voor een juiste werking. Hoe kan ik cookies beheren of verwijderen? Meestal kunnen cookies worden beheerd, bewerkt en verwijderd via je browser. Meer informatie over het in- en uitschakelen en het verwijderen van cookies kan je vinden in de instructies en/of met behulp van de Help-functie van jouw browser.